Een mensgericht restaurant

Zijn niet alle restaurants mensgericht? Streven ze niet allemaal naar het creëren van de ultieme restaurantervaring voor hun klanten? Ja, maar de restaurants die wij hier bespreken onderscheidden zich toen toch enorm van de rest. Want niet alleen de klant, maar ook de medewerker stond centraal in de hele beleving.

Begin 2016 gingen we eten bij In De Wulf, het voormalig restaurant van Kobe Desramaults. We schreven er toen een blogpost over die we nu, - 3 jaar later- graag eens hernemen. Toen waren we enorm onder de indruk van hoe "human centered" het restaurant was. Ondertussen hebben we ook Chambre Séparée bezocht, het nieuwe restaurant van Desramaults. Dat is volgens ons qua concept nog innovatiever dan In de Wulf en, jawel, nog steeds heel mensgericht.

Onze eerste indruk

Bij onze aankomst in In De Wulf mochten we plaatsnemen in een gezellige zithoek en een paar minuutjes later kwam iemand ons vragen of we klaar waren om de avond (of zei hij “ervaring”?) te starten. In plaats van geleid te worden naar onze tafel werden we meegenomen in keuken, waar voor ons een rondleiding op het menu stond. Bij het binnenkomen in de keuken riep hij: “Hey guys!”, en het voltallige keukenpersoneel antwoordde: “Hi!”.  De kleine keuken was goed gevuld met veertien medewerkers van over de hele wereld. Dit team ging onze maaltijd bereiden!

Medewerker centraal

Aan onze tafel hoorden we in het begin van de avond nog geregeld de “Hi's” bij het binnenkomen van nieuwe klanten. Goed voor de teamspirit en de groep leek ook een goed samenwerkend team. We voelden de positieve teamspirit doorheen de hele ruimte. Ook het restaurantconcept zal helemaal goed. Het aardse interieur kwam perfect overeen met de aardse smaken op ons bord.

Het feit dat het keukenpersoneel ons de maaltijden bracht, zorgde voor een beleving die we tot dan toe nog niet eerder hadden ervaren. Een toppunt van mensgerichtheid, want de koks konden hun passie niet verbergen bij het toelichten van hun gerechten. Het uit de keuken mogen komen om met de klanten te praten over hun creaties, leek ook voor de medewerkers een fantastische ervaring. In deze manier van werken leek ook geen vorm van hiërarchie meer te zijn. Er was geen zichtbare maître die alles in het oog hield en dat bleek ook niet nodig, want alles verliep heel vlot en iedereen leek goed te weten wat zijn of haar taak was. Een zelfsturend restaurant-team dus.

Chef centraal

Chambre Séparée bracht twee jaar later een totaal andere, maar evenzeer human centered, beleving. Vooral de chefs staan deze keer centraal. Iets wat wij enorm appreciëren, maar misschien niet door iedereen evenzeer gesmaakt wordt. In zekere zin is dit nieuwe concept ook heel klantgericht, met een focus op klanten die op restaurant gaan zien als een beleving.

Het begint al bij de reservatie. Er is geen keuzemenu, als klant eet je wat de chefs aanbieden, een menu van ca 20 gangen, waarvan de gerechten wisselen volgens het seizoen. Op de website wordt de restaurantervaring vergeleken met een concert, je levert je over aan de chefs.

De positie van de keuken, centraal in de ruimte, doet de chefs alle eer aan. Daarrond aan de bar slechts 16 zitplaatsen, zodat elke klant de chefs aan het werk kan zien. Net zoals bij In De Wulf worden de gerechten gepresenteerd door de chefs zelf. Door het letterlijk wegnemen van de grenzen tussen keuken en restaurant, is de ervaring voor ons als klant zelfs nog intiemer dan twee jaar geleden.

Innovatief

Zowel voor klanten als voor medewerkers is het hele diner een beleving. Chefs staan passioneel te koken en kunnen met gepaste trots hun creaties voorschotelen aan de klant én meteen zien hoe deze laatste van elke hap geniet. Het hele concept is enorm vernieuwend en ook heel efficiënt. Er wordt als het ware geen stap teveel gezet en elke chef kan meteen ingrijpen als een klant iets zou tekort komen.

Ook als klant is dit een totaalervaring. Je komt niets tekort, kan genieten van heerlijke smaken én van het schouwspel dat zich voor je ogen afspeelt. En dat lekkere zuurdesembrood krijg je deze keer niet tijdens het diner, maar mag je meenemen naar huis om de volgende ochtend bij het ontbijt nog even na te genieten.

In Chambre Séparée staat de chef centraal én wordt je als klant in de watten gelegd. Kobe Desramaults is er dus in geslaagd om zijn al goed werkend restaurant in Dranouter nog verder te optimaliseren in Gent.


Ook benieuwd naar hoe je jouw zaak op een mensgerichte manier naar een volgend niveau kan brengen?

Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie en de mogelijkheden.

#humancentered
#klanten
#medewerkers
#innovatie
#experience

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy